tisdag 5 mars 2019

Jobbresa till Sverige och Norge


I mitten av november var det dags för årets jobbresa till Sverige och Norge. Jag hade tre uppdrag den här gången så det var fullt upp med jobb. Jag började dock i Växjö hos mamma och syster yster. Det var mysigt. 

Sedan åkte jag tåg till Borås, mötte upp med Linda I och så hade vi två dagars utbildning i Montessoripedagogik där, jag hade matten och Linda det sensoriska. 


Jättefin skola, Malmens montessoriskola, de har köpt utbildningen i Malmö så det här året blir det dubbelt så mycket jobb för universitetet det här året. Roligt men också hektiskt med allt annat som ska hinnas med. 

Det var lyxigt att ha lite mindre grupp, lättare att göra alla delaktiga i presentationerna då. 


Kul med sällskap, Linda och jag hade en mysig kväll. 


Efter två dagar i Borås var det dags för Lund och Malmö. Jag passade på att träffa kära JennyAnne med familj första kvällen. Varmt tack! 


Sedan var det dags för Malmö Universitet och examinationerna. 


Det gick fin, fint! 


Det var några studenter jag kände, här examineras Anna P med bravur. 


Mysig middag hemma hos Bodil på kvällen, tusen tack! 


Bästa Bodil, jag är så tacksam över att du tror mer på mig än vad jag själv gör, utan dig hade jag aldrig hamnat på montessoriutbildningen. Tack för allt! 



Två intensiva dagar med examinationer i Malmö anslutandes i Helsingborg hos bästa Åsa. Där mötte även käraste Anna upp och som en positiv överraskning även Linda A. Vi hade inte setts på många, många år men vi var nog båda oss lika. Det blev en härlig kväll med många skratt. Jag är så glad över att jag har er <3 i mitt liv. 





Tidig morgon och det var dags att flyga till först Oslo och sedan vidare till Narvik. 



Där handleder jag en norsk montessoriskola. Jag sa först nej och tyckte det kändes lite mycket men då fick de inte starta sin skola så då var jag ju tvungen att säga ja...... Jag har ju tidigare handlett en annan norsk montessoriskola och hade mina papper godkända och klara så det blev bra. 

Skolan heter Storfjord och ligger 10 mil söder om Lofoten, det är galet högt upp i Norge. Efter dubbla flyg så blev jag hämtad med bil, åkte ett par timmar, sedan stor färja ytterligare ett par timmar och en stund till med bil innan vi var framme. Jag tror att det var vacker natur där jag bodde men eftersom solen bara var uppe mellan 10 och halv 1 så såg jag inget av det :-) Nästa gång i slutet av april när jag ska dit igen så hoppas jag att jag får se desto mer. 

Det var två intensiva och roliga dagar på skolan men utbildning, handledning och observationer. Skolan är väldigt liten och för att bevara den så ska den nu bli en montessoriskola. En spännande och rolig utmaning för både dem och mig. 


Vackra bilder som satt på väggarna i skolan, gjorda av bildläraren på skolan. 







Skolmiljön skiljer ju sig lite från det som jag är van vid i Portugal. 

















Det var välorganiserat och intresset för Montessori var stort. Det känns ju väldigt roligt när man har rest så långt för att utbilda. 







När jag var på hemväg så fastnade jag i Oslo. Flyget blev försenat och jag blev helt enkelt ombokad till nästa dag. Jaha, vad gör man då? Ringer Pernille förstås och på så sätt fick jag en mysig kväll i vackra Oslo. 


Vi käkade middag och hade mysigt. 






Pernille visade runt mig i ett vintervackert Oslo. Tack bästa Pernille, du år så underbar och gästfri! 







José hade precis flyttat dit, han tyckte det var kallt och mycket snö! 






Jag hann till och med säga hej och ge en kram till Rebecka. Hon satt uppe och skrev på en artikel till sin avhandling men en stund hann vi ses, så mysigt! 







Nästa morgon gick flyget som det skulle och jag återvände hem till mina käraste! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar