söndag 10 mars 2019

Firande av Guida, karneval, aw, chokladmarknad och Mariannes 91-årsdag!

Innan lovet så uppmärksammade vi Guida som ska gå i pension. Hon fick ett fint apelsinträd och diplom såklart. Jag tänker att så många barn, föräldrar och kollegor som har passerat här på våra fem år, tänk hur det måste vara då om man har jobbat över 25 år! Imponerande! 




Sedan var det trevligt karnevalsfirande. Många bilder finns på skolans fb-sida. 





Jag älskar Lovisas avslappnade inställning till utklädningen, ja även Vilfred är rätt cool med detta, skönt! 




Vilfreds fina kompis Nathan 


Invigning av nya fina Baksidan!




På kvällen var det aw och hejdå till Frida. Först var vi hos Karin och Patrik i deras mysiga gathus. 






Sedan mat och underhållning på en mysig restaurang. Tack alla för en mysig kväll.





Nu var det karnevalslov. Vi började med lite välbehövlig vila och lite jobb för att komma i fas. Jag meddelade barnen i klassen innan lovet och mejlade ut till föräldrarna att vi inte är kvar på skolan nästa termin. Vi flyttar tillbaka till Sverige, flygbiljetter är bokade till oss den 30 juni och Johan kör tillbaka med bil, släp och alla grejerna. 

Det känns sorgligt och vemodigt men oundvikligt eftersom det inte finns något alternativ för oss som familj. Johan hittade direkt två slöjdjobb att söka och jag har blivit kontaktad av några skolor som varit intresserade så det känns hoppfullt och lite spännande, får se vad det blir. Vi flyttar tillbaka till radhuset på Linero i Lund, det har varit uthyrt hela tiden till lite olika familjer. 

Vi har älskat vårt liv här, vi älskar skolan, alla fina barn, föräldrar och kollegor, Carcavelos, Lissabon, Portugal och också att få ha varit en del i SUF-familjen med kollegor från hela världen. Vi har haft fem fantastiska år här och jag ångrar inte en sekund att vi vågade ta steget och åka även om livet såklart har gått upp och ner här också, inte minst första året när min pappa blev så sjuk och dog. Då var jag väldigt långt hemifrån, alltför lång ifrån min pappa, mamma och syster. Nåväl, jag kommer nog återkomma och göra en summering i ett eget inlägg framöver. Nu tillbaka till karnevalslovet. 


Chokladmarknad i Cascais, vi brukar oftast missa den men i år blev det av. 


Paradiset för oss chokladälskare. 








Marianne hade födelsedag och vi fick äran att äta lunch med henne, mysigt! Jag önskar så att jag är lika nyfiken, pigg, levnadsglad och rik på erfarenheter när jag fyller 91, så imponerad av denna fantastiska kvinna!




 Tusen tack till dig Marianne för din livsglädje och för ditt livsverk, Svenska skolan i Lissabon! 

Vi åkte också på en liten karnevalslovstur, den får ett eget inlägg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar