söndag 4 december 2016

Kvällskonferens, kastanjefest och besök hos Marianne!

Veckan innan jag åkte till Sverige/Norge så hade vi en givande och trevlig personalkonferens. Vi pratade montessori, hade andra pedagogiska diskussioner och åt jättegod trerättersmiddag som Kari (en vän till Susanne)fixade åt oss med viss assistans av vår egen kock, världens bästa Christian. 





På tal om montessoripedagogik så arbetar L vidare med det, jättekul att se! 





Vi hade Kastanjefest på skolan. Alltid trevligt att träffa och mingla med föräldrarna. 


Marianne var där med systerdotter. Alltid lika roligt när du är med Marianne! 


Stefan Schwarz håller upp Fastighetsbyråns reflex. Stefan har precis givit ut sin bok "De kallade mig Gud" så lite ömsesidig reklam kan väl vara bra, eller hur Björn! 



Lovisa hjälpte L och K med reflexerna. 


Jag var inte så flitig med kameran men Maritha tog många fler fina bilder. Ett par av dem kommer här! Fler finns på skolans fb sida. Svenska skolan i Lissabon





På kvällen tog vi oss äntligen till Eduardos. En skaldjursrestaurang som jag velat gå till länge. Det var jättegott och bästa sällskapet! 



Glömde fota när fatet var fullt.....


Krabba, mums var gott! 


Det var nog mest fotografen som hamnade lite på sniskan, inte fototjejerna! 


Supermånen, inte lika stor som i Sverige kanske men dock häftig. Vi hade pratat om rymden och månen i skolan så vi var alla laddade för att se den! 


Vilfred och Lovisa tyckte den skulle varit större! 


Hur var skolan för 100 år sedan? Vi inledde med lite teater. Alltid uppskattat av barnen. 



Jag och Helene hann med ett besök hemma hos Marianne innan jag åkte. Vi fick fika i hennes mysiga trädgård under apelsinträdet. Åh vad jag önskar att jag är så klok, pigg och levnadsglad när jag är 88 år, varmt tack Marianne! 






Tack Marianne för att du delar med dig av dina minnen! Vilket liv du har levt och vad mycket du har upplevt och bidragit med, inte minst till alla svenska barn i Portugal! 


Precis den helgen när jag skulle vara borta så hade musikalen Annie premiär och där var Vilfred med och dansade, typiskt! Men Emma, Vilfreds danslärare lyckades få in mig på generalrepetitionen på torsdagen, tack snälla Emma! Det var jätteroligt att se! De är verkligen jätteduktiga! 
Här kommer några bilder. 






Här kommer ett par bilder från föreställningen, varmt tack Anna! Det hade gått fint på föreställningen, Vilfred var nöjd! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar