måndag 5 december 2016

Flytt, vänner och jobb i Sverige och Norge!

När jag kom till Småland så kom jag lagom till flyttlasset. Mamma har sålt huset och köpt en fin lägenhet i stan. Vemodigt men det kommer  att bli toppenbra! Moster Anette, Jonny, kusin Tom, Nils-Magnus och syster Ann hjälpte till. Bonus för mig som fick träffa er!




Jag bodde hos bästa familjen Kling <3 Tack för allt käraste syster och Fredde! Här är barnens kusiner, Linus och Love.


Jag var och pratade med Pappa en sväng också. Det är så fint på minneslunden, man blir varm i hjärtat varje gång man är där! 


Jag var bara i Växjö över helgen och ville kunna hjälpa mamma så jag hade inte bokat in att träffa några kompisar den här gången. Men med mitt nya morgonpigga jag så fick jag först till en morgonpromenad med käraste Linda. 


Och sen en brunch med bästa fotbollsgänget! Tack fina ni! 



Vilken brunch sedan, världsklass! Tack bästa Anna! Jag är så glad över att vi hann ses fast det var på så kort varsel! Till och med Åsa var uppe från Helsingborg, vilken bonus! 






Efter mysiga dagar i Växjö åkte jag sedan tillbaka till Köpenhamn och flög därifrån till Trondheim. När jag efter en timme skulle hoppa av på Centralstationen i Trondheim så var det bara en väska kvar och den var inte min. Hann bli lite svettig eftersom stället jag skulle till ligger ytterligare en timmes bussresa söder om Trondheim och sedan blir man hämtad i Orkanger för sista halvtimmens transport. Inte helt lätt att få väskan transporterad dit började jag tänka, när den nu skulle dyka upp. Men en trevlig busschaufför hjälpte mig att ringa till ägaren till den andra väskan. Hon hade inte varit ute och rest men vid närmare efterfrågan så hade hennes dotter precis kommit hem från flygplatsen och hon hade lånat väskan. Efter en stunds väntan så dök mamman och min väska upp och alla var nöjda och glada. 


Jag kunde lugnt fortsätta min resa till Lökken via buss och bil. I Portugal har det den här hösten varit underbart väder så jag kom från shortsväder till snöig vinter. Snacka om kontraster och allt har sin tjusning. 

'
Overaller, mössor, vantar och blöta skor saknar jag dock inte det minsta! Eller mörkret och slasket i Skåne på vintern! Snö, kallt och barn som åker kälke eller skridskor på rasten är rätt härligt!





Vad gör jag då på detta avlägsna ställe? Jo, jag, tillsammans med Bodil och ett par till är montessorihandledare på Lökken Verk Montessoriskola. Det innebär att vi både handleder och undervisar lärarna i montessoripedagogik och även arbetar direkt med materialen med barnen för att lärarna ska få se hur det funkar i praktiken och att det verkligen funkar.





Kollegiet på småtrinn var till stora delar nytt så det blev en spännande nystart! Det kändes som om intresset och entusiasmen var stor, hoppas det håller i sig när decemberstressen kommer. 











Efter några intensiva dagar på Lökken mellanlandade jag hos familjen Hugosson i Lund. Härligt att ses så snart igen! Tack fina ni! 




Jag åkte med JennyAnne och flickorna till vår fd skola LMG och fick chansen att ge en kram till fina barn och fina fd kollegor. Härligt att ses! 


Sedan var det dags för jobb på Malmö Högskola. Den här gången så var det examinationer. Linda I examinerar i det sensoriska materialet. 



Jag i matematik (det roligaste, lyckost mig :-)



 och Bodil i språket. Här en bild från ett annat tillfälle. Bodil har nu också blivit biträdande prefekt på Individ och Samhälle, jättekul och grattis! Jag kan inte tänka mig någon bättre! Varmt tack till dig Bodil för allt, inte minst ditt förtroende och oändliga tilltro till min förmåga, den är mycket större än min egen.  Mitt varmaste tack också till Rikard för att han står ut med att ha mig boende hos er,
Tusen tack till er båda! 


Här är en av mina fina studenter Carolina som jag också har haft på praktik här i Portugal. Hon ska visa upp subtraktion med banken för mig och sina kurskamrater och det gick finfint! 



Jag har ingen bild på dig Linda när du examineras men det gick också finfint! Här kommer två från Portugal istället! 




Det var samma i Malmö/Lund som i Växjö, alltför tajt schema för att kunna boka upp och träffa er kära vänner. Några lyckades jag dock få till att träffa vilket jag är väldigt glad över. Tack för en mysig lunch Tove och Majken!


Trots att jag redan var rätt fullastad när jag åkte från Malmö.....


Stannade jag till i Lund och träffade både Johans syster och bror samt svägerska och fyllde på väskan med ytterligare en massa kläder och böcker. Varmt tack, Lovisa blev jätteglad och jag lyckades få med mig det mesta! 


Jag avslutade min Sverige/Norge/Sverige hos bästa familjen Maier. Så härligt att träffas käraste Anna! Jag älskar dessa samtal med nära vänner som lever kvar i ens medvetande länge, länge efter det att man har skilts åt! Det ger reflektion kring tillvaron, över de val och prioriteringar man gör och det liv man lever. Så innerligt viktigt att värdesätta det man har, njuta av fin gemenskap, må bra, trivas och inte låta vardagsstressen ta över.  Angeläget, i alla fall för mig, att stanna upp och tänka på ibland! 



2 kommentarer: