tisdag 17 maj 2016

Förändringar, hundar, fotboll och 17:e maj!

Det har varit händelserika veckor på skolan. Som en blixt från klar himmel så meddelade Gunnel förra måndagen att hon ska sluta och åka hem till sommaren. Verkligen väldigt tråkigt tyckte vi, hela familjen Olsson, då vi tycker jättemycket om Gunnel hela gänget och det har fungerat väldigt bra med samarbetet på alla olika plan. Inte det lättaste när vi är en hel familj på ett och samma ställe, ett väldigt litet ställe dessutom. Våra mycket bra och trevliga kollegor, Lisa, Pernille och Emma ska också åka hem så det känns tungt. Här tackas Gunnel av på årstämman av den avgående styrelsen.



Jag som inte gillar uppbrott, förändringar och avsked undrar ibland vad jag gör på ett sådant här ställe? Hur tänker jag egentligen och varför utsätter jag mig för detta? Men jag får kanske tänka som Kaj Pollack, att jag är här för att träna på just det. Det var vårt mantra när jag jobbade på Stimmets skola, när vi stötte på en riktig utmaning(t ex ovanligt utmanande barn, föräldrar, kollegor eller ledning) så brukade vi säga att de var utsända för att övas på. Jag som var nyexad och hade min första klass där fick öva rätt mycket men det är en annan historia. 

Förhoppningsvis så kommer alla som slutar tillbaka och hälsar på. Här är det kära Maria, vår förra kokerska, som är på besök på skolan. Hon fick många kramar av barn och pedagoger. 



Christian, vår nya kock, är också väldigt duktig och var med när Swea professionell hade månadsmöte, vi lagade mat tillsammans och umgicks. Mycket trevligt och gott! 





Här är huvudrätten. 



Tidigt i lördagsmorse var Jesper och Lovisa på Sporting Lissabons arena och spelade fotbollsturnering. Ett myller med spelare och ledare, 16 småplaner med linjer och mål men de var nöjda och glada när de kom hem. Vilfred och jag var hemma och tog sovmorgon. Johan fotade, händer inte så ofta utan direkt uppmaning! 






Kanske är det lite udda att gå på "Hundens dag" när man inte har någon egen hund men för Vilfred var det paradiset. Fri klappning på 100-tals hundar, kan det bli bättre för en hundälskare? Den var i parken som ligger precis vid vår tågstation och jag har redan lovat att vi ska gå nästa år igen! 



I helgen var det också Marinans dag här i Oerias. Klättervägg, militär utställning, prova på dykning och en massa andra aktiviteter, festligt!



 Lovisa och jag hade tänkt springa Colour run det här året men när vi gick hem från hamnen visade det sig att det också var denna händelserika lördag så vi får vänta tills nästa år. Vi gick hem och gjorde tacos istället. 


I söndags var Jesper iväg och spelade match. Lovisa och Vilfred ville gärna gå ner till stranden så jag fick offra mig och följa med :-) Härligt med fint väder och en stranddag efter ett par veckor med mycket regn. Skönt att det inte har varit några besökare just den här perioden, även om vi trots allt inte kan ta ansvar för vädret så lite snopet är det ju ändå om det är mycket finare väder hemma än här för de som kommer på besök. 





Idag firade vi 17:e maj på skolan. Vi har en norsk lärare(Pernille) och tre norska familjer på skolan så det kändes väldigt bra att göra det lite rejält. Vi fick lära oss mycket om Norge i form av "Grej of the day", vi gjorde norska flaggor, gick i tåg, åt korv och glass. Det var väldigt roligt! Snart är det dags att ladda om till Sveriges nationaldag! Det känns inte som om vi har ett lika givet upplägg på vårt firande men vi ska nog hitta på något roligt! 











Dagar som denna är det extra mysigt att ha en liten kompis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar