onsdag 28 oktober 2015

FN-dag och halloween!

Jag hade de flesta av mina utvecklingssamtal innan lovet. En sak som blir lite speciellt på en sådan här liten skola är att ha samtal med sitt eget barn. Vilfred har dessutom Johan i slöjd, idrott och no så han satt där med båda sina lärare på samtalet, stackars barn :-) Nej, ärligt talat så går det bra. Hemma röt han dock till häromdagen när han först fick tillsägelse av storebror och sedan av storasyster, då sa Vilfred till Johan och mig "Jag visste inte att ni hade skaffat mig två miniföräldrar!" Fast för det mesta tycker han det är lyxigt att vara minst och ompysslad och älskad av alla. 


I onsdags firade vi FN-dagen. Vi pratade om FN och barns rättigheter, sjöng, gjorde fredsduvor och fredsring. Jag passade också på att berätta om Hari och alla de andra barnen på Intact Speciell School i Indien. Vi hade bjudit upp förskolan också och det var en fröjd att se hur intresserade och duktiga på att lyssna barnen var. Fantastiskt! Jag ska nog göra ett eget inlägg om Intact framöver även om många av er som läser känner till mycket redan. 

Här kommer en länk till Intacts vänners hemsida om det är någon som är intresserad av att läsa mer just nu.





We are the world, we are the children.......




Vilfred laddar för halloweenfirande. Gunnel har gjort vår hall riktigt skräckinjagande. 


I fredags var det halloweenfirande på skolan. Det finns ett bildspel på slutet för den som orkar med många bilder. Våra barn körde Kajsa Varg varianten, man tager vad man haver och det gick finfint. 



Hela gänget! Den ena läskigare än den andra. Kändes rätt olustigt att ha det här temat just denna dag, dagen efter Trollhättan men det gav också tillfälle till bearbetning och diskussioner. 



Inte helt lätt att ha morgonsamling med det här gänget. 




Vi hade en Grej of the day om halloween, här skriver Vilfred för fullt. Nu när jag har så många F-barn så låter jag någon av de stora skriva på datorn och dela med sig av texten till de yngre, F-barnen klistrar in texten och ritar egen bild. Funkar jättebra! 


Sexorna hade förberett halloweenaktiviteter för oss andra. 
Jesper är guide in i spökrummet. Läskigt! 


Lovisa och Idela är pausunderhållare mellan de olika stationerna. 



I det här mörka rummet fick man känna på diverse omysiga saker. Dramatiska berättelser om vad det var gjorde inte saken mindre läskig. 


Dagen avslutades med att vi sa hejdå till Isabel som har gått hos oss i tre veckor. Alltid sorgligt när någon åker och en del av vardagen här. Vi har haft extra elever i princip varje dag sedan skolstarten, tur att vi är flexibla! 

Här kommer bildspelet med fler halloweenbilder!

https://youtu.be/7yBDJEoyrQw



I lördags firade vi Vilfreds namnsdag. Namnsdagar brukar passera under stillhet här men just Vilfreds självvalda namnsdag på FN-dagen brukar han påminna oss om. Han tycker att han ska ha namnsdag på då eftersom han heter det, Vil Fred :-) Jag tycker det är en av våra finaste dagar och mycket väl värd att fira! I lördag var det ett av de där tillfällena då jag gärna hade varit lite närmare Sverige och helst i Växjö, då hade mitt första, fina innebandylag reunionfest och det hade varit så roligt att träffa alla igen.

I söndags var Lovisa och Johan rätt utslagna efter en tuff magsjukenatt. Vi trodde först att det var något de fått i sig men efter att Vilfred var kass igår natt så tror vi inte det längre och fasar för att det ska vara ett genomgående tema detta höstlov. Håll tummarna att Jesper och jag slipper och att de andra har gjort sitt! Johan pallrade dock sig iväg till derbyt mellan Sporting och Benfica men det var väldigt nära att det var jag som fick åka istället och då förstår ni hur kass han var! Sporting vann matchen rätt otippat med 3-0. 


Jag fick istället hänga med på Jespers premiärmatch för säsongen. Han och laget kämpade på bra men det blev förlust, 2-1. Ny chans nästa helg! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar