söndag 6 november 2016

FN-dagen, avslut och nystart!

FN-dagen!


Veckan innan lovet var det FN-dagen, då tog jag tillfället i akt som jag brukar och berättade för barnen om Intact Special School, de handikappade barnen i Indien på Thomas skola. Jag tänker att det är ett tillfälle att prata om solidaritet och medmänsklighet. 

Maria Montessori tänkte att alla är vi världsmedborgare och att det viktigaste är att börja med barnen för att skapa en fredligare och mänskligare värld. Det känns om möjligt ännu mer angeläget just nu med tanke på läget i världen. Jag har inte kommit till skott och gjort ett eget inlägg om Intact men det kommer, jag lovar. Redan nu tar jag med några bilder från när vi besökte skolan runt jul 2010. 

Det här är dock från Svenska skolan i Lissabon. 


Tänk vad många barn vi är nu, så roligt! 


Här är en bild från när barnen på skolan i Indien har morgonsamling varje dag. 



Johan hälsar på Hari när vi var där, en pojke som blev övergiven av sina föräldrar och hittades i en papperskorg utanför ett tempel. Han var då svårt skadad och hade brännsår på hela kroppen. Han bor alltid på Intact och människorna där är hans familj. 


Thomas, grundaren till Intact och vår högt älskade vän, skickade mig nytagna bilder precis innan FN-dagen. Hari är nu en ung man, fortfarande lika glad med samma underbara leende men med allt större fysiska problem. Hans syn har stadigt försämrats och han ser nu knappt alls, han kan heller inte gå längre utan måste ta sig fram i rullstol. 


En solskendshistoria är Saranya. Hon är också föräldralös och bor alltid på Intact. Hon var mycket inåtvänd när vi var där på besök, sa inget alls och sökte inga sociala kontakter. 


Utöver det sensoriska rum som vår dåvarande skola, LMG, bidrog med så köpte vi också nya kläder till de barn som var föräldralösa. Här är Saranya i sina nya fina kläder. 


Thomas berättade nu innan FN-dagen att Saranya nu klarar sig bra på egen hand, hon arbetar på skolan och hjälper till med städning och enkla sysslor. Här är det hennes födelsedag, inte riktiga för ingen vet när hon är född, och hon får då en Lmghandduk, med alla skolbarnens porträtt. Så fint!  




Här är två nytagna bilder till. 



Thomas var på besök i Sverige nu i september och på vår gamla skola. Det kändes väldigt konstigt för mig att då vara så långt borta. Som tur var så fick han både logi och logistikhjälp av bästa familjen Rosenblad. Mitt varmaste tack till er, både för att ni tog hand om Thomas så bra och för ert fina engagemang i Intact. Det värmer mitt hjärta <3. Här är två lånade bilder från när Thomas besöker LMG. 


På bilden från lärarrummet syns också ett par av mina kära fd kollegor! Kram till er alla! 



Tillbaka till Portugal. I måndags innan lovet kom två nya trevliga och duktiga studenter, Rebecka och Lina. Rebecka hos oss på lågstadiet och Lina på mellan. Kul!   


Linda gjorde sin sista dag i onsdags och vi avslutade den med månresor. Mycket uppskattat av barnen. 



Vi hade fint besök av Nikodemus och hans familj under veckan. Det är så roligt när vi får tillbaka våra gamla elever ett tag, det händer rätt ofta. Om man nu av någon anledning måste lämna vårt ljuvliga Portugal så åker man såklart tillbaka så snart man har chansen!


Barnen gjorde mycket tjusiga raketer. 






Lika roligt som det är när alla kommer, lika tråkigt är det när de åker, såväl barn som vuxna. Alla dessa avsked! När det gäller just det så är detta inte rätt plats för mig( eller Vilfred)! 



Lindas sista kväll var vi och åt på ett, för för mig, nytt ställe, Gutsy, som ligger här vid vårt torg. Jättetrevligt ställe! 




Lindas lägenhetskompis Saara var också med, gott och mycket trevligt! Jag åt en jättegod lax- och räkburgare och vi drack Sangria, mums! 


Linda och jag kommer dock att träffas snart igen, närmare bestämt om ett par veckor när jag ska hem och jobba på montessoriutbildningen och examinera henne i montessorimatematik. Eftersom hon både är VFU-student och min montessoristudent så hade hon dessutom i uppdrag att göra en lärarobservation under tiden hon var hos oss. Då hamnade vi i den lite knasiga situationen att hon gjorde en lärarobservation på mig och jag var den som kommenterade och bedömde den. Inte helt lätt för henne men hon löste det finfint! Det var väldigt nyttigt för mig att bli observerad och överlag är det väldigt roligt och inspirerande att ha studenter tycker jag! 


Min kära Bodil, som är kursledare på montessoriutbildningen, har det här året blivit befordrad till biträdande prefekt på Malmö Högskola. Roligt och välförtjänt för henne,  för min del innebär det att jag har lite fler timmar på högskolan det här året, t ex att jag bedömer studenternas lärarobservationer. Så inledningsvis på lovet blev det lite jobb med det, lärorikt och inspirerande! Bästa Helene hade besök och lyckades locka med Lovisa och mig på SUP i Cascais på söndagen. Jättekul! Vädret var underbart, lyxigt i slutet av oktober! 


Lovisa provade för första gången och det gick jättebra, mycket bättre än hon hade väntat sig tror jag! 



Helene såg ut som om hon inte gjort annat! Lovisa blev lite trött i benen på slutet men kunde också stå upp och faktiskt så ramlade ingen av oss i. 



Efteråt så åt jag och Lovisa lunch på tu man hand. Mysigt med stora barn! Vi åt på Lovisas favoritrestaurang så då vet många av er var vi var!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar