söndag 16 oktober 2016

Träning, besök och Lissabon!


Strandträning tidigt på lördagar är verkligen en finfin start på helgen. Förra helgen var det dessutom klarblå himmel. 


Förra veckan kom det finbesök, Gunnel och Bengt. Så härligt att ses! Jag tog ett par fina bilder (tror jag) på oss på skolan men lyckades sätta in minneskortet i fel fack på datorn så nu måste vi åka och lämna in den för att få ut det, så klantigt! Fina planteringsbilder på 1-3:orna och sorteringsbilder på F-klassen finns på samma minneskort så när de publiceras på skolans fb-sida, Svenska skolan i Lissabon så vet ni att jag har fått ut det! 

Ja, ja, här kommer en mörk middagsbild istället.  Det var gott och så trevligt att de precis hann med sista tåget till Lissabon. 


Vi passade på att äta en trevlig middag ute också under veckan, Meson Andaluz är en jättetrevlig restaurang som ligger en liten bit upp på Alecrim. 


Vi åt portugisiska smårätter, jättegott! 



Mysigt ställe! 



Himmelsk efterrätt! 



Härligt att det går att busa och mysa med de små även om man går i sjuan! 


En ljuvlig bild (om jag får säga det själv:-) på en ljuvlig liten pojke <3


Det är inte så ofta det är jag som hänger med på barnens träningar men i veckan var jag med på Jespers. Han är nu med de äldre vilket också innebär större och så länge det inte är nickträning så tycker han det är roligt och utmanande! Märkligt det där med nickandet, så som jag minns det så var det en av mina starka sidor som fotbollsspelare eller var det kanske så att jag också var lite för kort i rocken :-) 




I veckan hade vi friidrottsdag, på en riktig friidrottsarena den här gången. Häftigt! Vi deltar i SUF-OS som är en stor tävling med de andra utlandsskolorna. I år är det nytt rekord och flera tusen barn som är med och tävlar. Förra året hoppade och kastade vi på stranden och gjorde löpgrenarna i allén upp till skolan men detta året hyrde vi in oss på Jamor och kunde köra på "riktigt". Vi hade vår orienteringsdag i hällregn i färskt minne så ingen blev förvånad över att det var regnigt väder, första regndagen den här terminen. Det var dock inte så farligt och efter ett tag så sken solen upp. Här är Lovisa med några klasskompisar. 


Vilfred var en glasspinne ifrån medalj i kast med liten boll förra året så han hoppas det går ytterligare lite bättre i år! 


Christian och Yuliya hade gjort god matsäck, lyxigt! 


Hela ligan! Ett stort och härligt gäng! 


Lovisa börjar bli en stor tjej men ändå barn fortfarande! 


Mina torsdagar är uppstyrda. Först portugisiska till kl 18 och sedan träning efter det, så skönt efteråt! 


Hanna ville ha tips på nya utmaningar för en elev och vi bestämde att det kanske var läge för cylinderblocken. Susanne hade med sig en massa montessorimaterial så nu har vi utöver matte- och språkmaterial även en hel del sensoriskt, roligt! 

Jag gick förbi av en ren slump och hade turen att få vara med när det hände, det var helt magiskt! Eleven provade sig fram med full koncentration, han försökte och försökte och till slut så kom han på det. Den glädjen han visade gjorde både mig och Hanna helt varma och lyckliga! Genast efteråt så hällde han ut cylindrarna och gjorde det igen, nu helt utan problem, och sedan igen. Fantastiskt! 




I F-3:an har vi fortsatt vårt arbete med rymden. Nu när onsdagen gick åt till friidrott så hade vi kultur i fredags. Då arbetade vi med planeterna. Roligt! 



Jag har en ny duktig student, Linda, som utöver lärarutbildningen i Malmö också går motessoriutbildningen.  Extra roligt att ha en student som är intresserad av det som vi brinner för. Här arbetas det med addition med banken. 


Lördagsträning igen, denna morgon ösregnade det så jag trodde inte att det skulle bli ngn träning. I Portugal så brukar de mesta aktiviteter ställas in vid regn men inte FIHT! Vi tränade istället under tak och gjorde anpassade övningar. Paret i mitten, i vita tröjor, skulle gifta sig senare på dagen så man hoppar tydligen inte över träningen ens på sin bröllopsdag :-) 


Sedan åkte jag, min student Linda och hennes finska rumskompis Saara in till Lissabon. Linda tog den här häftiga spegelbilden på oss, reflekterad från tågfönstret. 



Det är smart av studenter som reser ensamma att bo gemensamt på något sätt, på hostel eller större lägenheter,  så de kan träffa några kompisar att hänga med. Ofta får vi ner två studenter åt gången och det optimala är då om de är i olika grupper eftersom klasserna fortfarande är förhållandevis små, även om vi växer och växer. Efterfrågan att göra utlandspraktik hos oss är stor och vi får tyvärr säga nej till väldigt många. Linda har hittat gulliga Saara på sitt boende. Saara avvek lite i början för att titta på en lägenhet men anslöt igen på Tjuvarnas marknad. 


Mercado de Riberia går ju inte att hoppa över när man ska guida runt någon ny i Lissabon. Linda provade några spännande friterade, vegetariska böner med sås, gott!




Linda tog rolig bild på herrtoaletten! 


En sväng inom fruktmarknaden på Riberia. Jag brukar mest vara där när den här delen har stängt! 





Jag älskar Lissabon, det är verkligen en fantastiskt vacker och mysig stad! 
Det mesta jag kan och vet har jag lärt mig på Filipas foodwalks, Taste of Lisboa. Men det är härligt också att bara strosa runt och se och upptäcka.  Lissabon går att njuta av på alla sätt, de ljuvliga utsikterna, mysiga restaurangerna och caféerna, St Jorge, Triumfbågen, fina torgen, takterasserna, spårvagnarna, alla vackra kyrkor, smala gränder, breda affärsgator, tanter som hänger tvätt, fadosången som är så smärtsamt vacker, underbara färgglada hus, vänliga människor, ljuvliga mercados och saluhallar, den goda maten, det goda vinet och de goda efterrätterna. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst och det är väl uppenbart att Lissabon har flyttat in i mitt hjärta! 










Flickorna ville gå till Tjuvarnas marknad så det blev målet för dagen. 


Där finns verkligen allting. 



Häftiga stolar, den närmaste är gjord av borstar. 


Någon som behöver en dator? 






Lunch med utsikt! 







Ännu en spegelbild av Linda P, ska nog också prova det! Man lär sig både det ena och det andra när man har studenter :-)


När jag kom hem blev det ändrade planer, istället för barnvaktande och paybacktime till Hanna så blev det Monopolspel med mina pojkar. Första delen, när alla köper gator och har pengar så brukar det gå bra och det var dit vi hann igår. Idag ska det fortsätta med den jobbiga delen så då får vi se hur det går, ha en skön söndag kära vänner! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar