lördag 5 december 2015

Förra veckans Norge- och Sverigeresa!

Jag lämnade ett soligt Portugal förra fredagen och åkte direkt hem till min käraste mamma i Småland. Där hade det kommit snö och var vitt, fint och kallt! Så härligt att träffas igen. 


Min pappa köpte röda rosor till min mamma varje vecka, i alla år! Mamma lovade att fortsätta göra det och jag vet ingen som är så bra på att ta hand om rosor som min mamma! 



Linus hade simtävling så vi åkte in till stan och hejade lite på honom och träffade familjen Kling. 




Vi åkte också till minneslunden och tände ljus och pratade med pappa. Sorgen finns alltid där men saknaden blir mer påtaglig för mig hemma eftersom han där även fysiskt fattas oss. 


Jag och mamma hade en riktigt mysig helg tillsammans, älskade, älskade mamma, jag är så glad att jag tog vägen via Småland på väg till Norge! 


Hann med en snabb och mysig fika med Anna och Camme också, tack finaste ni! Tog inget kort så här kommer ett från i somras! Ikväll är det Åses födelsedagsfest så då hade jag så gärna varit hemma, hoppas alla ni som ska dit får en riktigt roligt kväll!  


Middag hos bästa familjen Kling och skjuts till tåget på söndagskvällen! 



Kom sent och åkte i ottan men hann ändå mysa lite med finaste lilla Lykke. Tack bästa Britta! 


Sedan åkte jag till Lökken som ligger 6 mil söder om Trondheim i Norge. Att ta sig från flygplatsen till Lökken tar trippelt så lång tid som att flyga Köpenhamn-Trondheim och man behöver ta tre olika bussar eller två och bli hämtad, nästan som världens ände!  



Här var det full vinter! 



Jag tyckte det var iskallt, inte så konstigt med tanke på att det var så här varmt när jag åkte. 


Norge är ett av världens rikaste länder men skollunchen är inte så påkostad. Lågstadiebarnen har med sig egen matpakke och mellan- och högstadiet får den här lunchen serverad. Mackor, mackor och mackor. En av de tre dagarna jag var där så kompletterades det med havregrynsgröt. Det var poppis! 



Den här gången var en av de andra handledarna också där samtidigt som mig. Trevligt! Särskilt på kvällar och nätter då det annars är lite läskigt att sova ensam i en stor skola. Marit har arbetat på flera utlandsskolor i Afrika och hade mycket spännande att berätta! 


Dagarna på Lökken Verk Montessorskola brukar vara mycket intensiva. Vi handleder lärarna i montessoripedagogik och presenterar montessorimaterial. Vi är också ute i klasserna och observerar, handleder lärarna och arbetar direkt med barnen. Det är väldigt roligt och lärorikt! 





Lagom trött så mellanlandade jag åter hos finaste Britta med familj. Inte lika tidig avfärd den här gången utan vi fick ha en trevlig frukost tillsammans och mys med båda guldklimparna, Niels och Lykke.  





Sedan var det examinationer på Malmö Högskola i montessorimaterial. Vi, jag, Linda I och Bodil hade ca 50 studenter fördelade i grupper på ca 10 studenter i varje och under tre dagar. Jag examinerar i matematikmaterialet och visst är det fantastiskt, fast jag både har arbetat med det så mycket och examinerat i det i kanske fem år nu så lär jag mig varje gång något nytt! I love it! 



I en av grupperna så hade vi med en tjej på skype som satt i Lyon. Festligt! 


Det är alltid lite speciellt att vara i Lundatrakten med späckat schema (ja, samma i Småland också), det är så många som jag gärna skulle vilja träffa och så lite tid. Men en fika på Ebbas med bästa Jenny-Anne fanns det plats för den här gången, så glad för det! 

Jenny-Anne är mycket engagerad för att hjälpa flyktingarna. en problematik som i Portugal tyvärr känns avlägsen men som blev ytterst påtaglig och sorgligt nu när jag var hemma. Vid båda tillfällena som jag passerade Hyllie från Köpenhamn var det familjer som fick gå av tåget eftersom de saknade pass. Jag fäller en tår, försöker bidra, har ingen lösning på situationen och jag blir varm i hjärtat av ditt engagemang Jenny-Anne! 


Efter första examinationsdagen så sov jag hos finaste Bodil. Vi var rätt slut så det var väl därför det bara krävdes ett glas vin för att fotografen skulle lyckas få till en helsuddig bild. Jag minns att det såg bättre och skarpare ut än så här! Mysigt var det i alla fall med lite afterwork, eftersnack och allmän uppdatering. Varmt tack! 





Efter andra dagen så var jag och Linda I på afterwork på lokal, träffade då på bl a Pia, trevligt! Linda och jag åt enkel och snabb middag på mitt nya favoritställe i Lund, Workerian som jag lyckades äta på två gånger under mina få timmar i Lund! Saknar bra thaimat här och de hade så goda dumplings! 


Sedan kraschlandade vi i soffan hos Lindas mysiga gäng! Tack till hela familjen för er gästvänlighet! 



I en av grupperna så hade jag en sådan här liten ljuvlig en, hon sov sig lugnt igenom hela stohejet och påminde mig om min lille yngste som också fått montessorin med modersmjölken. 


På lördagen, när examinationerna var klara, så tog jag en shoppingtur på Emporia. Lucianattlinnen, jordgubbssylt, Schweizernöt, plopp, svenska böcker och lite annat från önskelistan inhandlades innan jag tog tåget till flygplatsen. Flyget gick som det skulle och välkomstgänget hämtade mig när jag var framme, så skönt att vara hemma! 

Med nöd och näppe så lyckades jag undgå Gorm och det är både jag och resten av familjen väldigt glada över! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar