söndag 3 maj 2015

Glädje och sorg på min Sverige- och Norgetripp!

Det var intensiva dagar när jag åkte till Sverige och Norge förra veckan. Innan jag åkte var det fullt upp, inte minst att få in vårt bidrag till Läsutmaningen, en tävling mellan alla utlandsskolor där avsikten är att stimulera barnens läsförmåga. Vi använde läxfixarna och jobbade mycket med Mio min Mio. Är det någon som är nyfiken så går det att läsa om hur vi gjorde på vår klassblogg:
http://svenskaskolanlissabonlagstadiet.blogspot.pt




Innan jag åkte så var det också en åttaåring att fira! Gladast blev han nog över den fina hälsningen från Gröna klassen! Eller skateboarden från mormor och morfar! Tack!



Nåväl, till slut kom jag iväg. Först träffade jag bästa Britta och fina Niels och vi fick en mysig eftermiddag tillsammans.




Sedan var det 50-årskalas hos Bodil, mycket trevligt! Särskilt roligt att träffa gamla LMG-are, kollegor, föräldrar och inte minst fina elever.





Efter det så åkte jag upp till Småland. Mött vid tåget och en mysig lunch med bästa gänget, Ann, Love och Linda Kj hanns med innan vi åkte ut till Väckelsång. Där fick jag ett fint och sorgligt dygn tillsammans med mamma och pappa. Jag är så full av beundran över hur mina föräldrar klarar av att hålla ihop och hjälpa varandra även i detta svåraste skede av livet. Ni är fantastiska! Det var oändligt svårt att ta avsked när man inte vet om man kommer att ses igen. Älskade pappa, jag förstår och respekterar att du tycker att det börjar bli nog nu, med andningsapparat, slemsugning många gånger om dagen, pratdator och näring genom magen. Vi förstår dig men vi runt omkring dig vill ju ändå så innerligt gärna ha dig kvar ett litet tag till. Fortsätt kämpa, du har ju världens bästa medspelare vid din sida! 




Det var många kast mellan glädje och sorg på denna resa. Underbart att få träffa finaste BK-ligan (och dig Ann E). Tack kära vänner för att ni gjorde det möjligt för oss att ses! Sedan blev det en mysig kväll hos bästa familjen Kling innan tåg och flyg tog mig till Norge. Ibland är det skönt att resan är lång, den här gången använde jag den till att sörja och lyssna på "Ro utan åror.


I Norge handleder jag lärare, håller i personalkonferenser, observerar i klasserna, presenterar material, både för pedagoger och barn, ibland för pedagoger och elever samtidigt. Vi diskuterar pedagogik och metodik och allt möjligt annat som har med skolans- och pedagogernas utveckling att göra. Intensivt och lärorikt. Jag har gjort det i några år och ser till att komma dit en gång per termin. Inte helt smidigt när jag bor i Portugal men om jag lägger det tillsammans med mitt uppdrag på Högskolan så funkar det. Skolan ligger söder om Trondheim och platsen heter Lökken.









Den här gången så var två av mina gamla kollegor också där under viss del av tiden vilket var väldigt roligt. Extra skönt att en av nätterna slippa ligga ensam i en stor, ödslig skola, jag är inte mörkrädd men det kändes mycket mindre tomt och ensligt när vi var flera där! 





Flyg tillbaka till Köpenhamn och Skåne. Sen timme när det blev inkvartering hos bästa familjen Cronquist. Nästa dag var det dags att undervisa på Malmö Högskola. Vi hade två intensiva och roliga dagar med montessorimaterialet i matematik. Trots att materialet är över 100 år gammalt så är det fortfarande så aktuellt och i många delar genialiskt. Jag använder mycket av det även nu i min dagliga verksamhet här i Lissabon, visst är det häftigt! Jag och ett par av de norska lärarna gav Bodil den fina tröjan. Jag har också en likadan!






När utbildningen var slut på lördagen så tog jag en snabb shoppingtur på Hemköp. Sedan bar det av hemåt till mina finaste! Korkring och många kramar välkomnade mig! Lycka!





1 kommentar: