måndag 10 november 2014

Konferens i Spanien

Tidigt i fredags morse så flög jag till Malaga. Där tog jag tåget vidare längs kusten till Fuengirola (jag tycker det är ett synnerligen svårt ord att uttala så det är tur att vi inte hamnade där :-) Väl där så promenerade jag längs strandpromenaden, var på stranden och tog det sedan lite lugnt. På kvällen träffade jag några av de övriga koferensdeltagarna och käkade middag med dem. Det var både en konferens för rektorerna på alla Svenska utlandsskolor och matematikkonferens för oss lärare på utlandsskolorna.

Det finns en hel massa Svenska skolor i Spanien, sju stycken tror jag där Fuengirola är den största med ca 240 elelver. Övriga är Mallorca, Teneriffa, Grand Canaria, Toriveja, Marbella och Madrid. Det fanns också representanter från Svenska skolan i Wien, Hamburg, Moskva, Bejing, Nairobi, Maputo, London, Bryssel, Berlin och vi från Lissabon.  Jag var inte så flitig med kameran under helgen, det var för mycket andra intryck men här kommer bilder från mitt hotellrum. Fick ett rum med superfin utsikt. Bilderna är från varsitt håll på balkongen.



På lördagen så hade vi föreläsning om problemlösning av Eva Taflin, hon som har haft huvudansvaret för Matematiklyftets modul om problemlösning och är en av författarna till boken "Rika problem". Hon var fantastisk duktig och inspirerande. På kvällen var det gemensam middag och flamencoföreställning. Söndagens förmiddag ägnades åt matematiklyftet i grupper. Jag har redan gått den modulen i mattelyftet men det känns ändå väldigt lärorikt att delta igen, nu är det nya barn, nya förutsättningar och det gick dessutom i högt tempo förra gången. Utöver det så var det väldigt roligt att träffa många andra utlandslärare. Vi har mycket som skiljer men det finns också  mycket vi har gemensamt. Det enda jag kan önska är att Johan också hade varit med, hoppas vi kan lösa det till nästa gång.

Här ett par bilder från skolan i Fuengirola. Den är jättestor och har fina lokaler.




Stackars Johan fick vara hemma och ta hand om magsjuka barn. Han började med att själv vara rätt kass på torsdagen. På fredagen, efter att jag hade åkt, så blev Lovisa heldålig och under dagen fick han åka och hämta en sjuk Vilfred. Trist! Men när jag kom hem på söndagskvällen, efter en 7-timmars bilresa med min rektor och hennes man så var de pigga igen. Skönt! Hoppas det är slut på epedemin nu!

Idag fick vi ett roligt paket på posten! Tre glada barn, tack bästa mormor och morfar!





På lördag är det Lovisas tur att spela match sin första match. Det ska bli kul! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar