tisdag 18 februari 2020

Montessoriskolan Storjord i norra Norge


Jag handleder ju som de flesta av er vet en liten norsk montessoriskola. Den ligger i Storjord, 10 mil söder om Lofoten. Naturen där är fantastisk, väl värd bestyret att ta sig dit (flyg till Oslo, byte och flyg vidare till Narvik, bil, färja, bil, färja, bil och sen är man framme). Det tar en hel dag att åka dit. Den här gången åkte jag på höstlovet så då fick jag Johan med mig. Det var ju väldigt lyxigt. Bästa mamma och NM var hos barnen så det kunde vi koppla av. 

Hyfsat fina vyer på skolgården. 


Jag bor fint på turisthotellet när jag är där. Det brukar bara vara jag som är gäst så jag bor där i en av längorna och nyckeln sitter i dörren, det gäller att inte vara mörkrädd. Jag erkänner att det kändes mycket roligare den här gången när jag hade sällskap :-). Jag ska snart dit igen, kanske någon vill följa med? 


Förutom att styra upp konst och hantverk så fick jag också hjälp av Johan att göra material. Lyckliga jag som har en så tålmodig man <3 

Vi passade på att gå på tur, naturen är fantastisk. Vi hade turen att se norrsken, men det fick jag ingen bra bild på. 


Den här gången var resan inte så lång (behövde ju inte ta detta i samband med mitt arbete på Universitetet på montessoriutbildningen eftersom jag inte åkte från Portugal den här gången) så då passade jag på att ta med mina Indiengrejer och berätta om Intact Special School. 




Jag hade med mig praktiska vardagsövningar. 


Ännu en tur i den vackra naturen. 













Sista natten sov vi i Narvik. En vacker stad som bjöd på fantastisk god fisk. Johan lyckades ofrivilligt beställa bacalau(den torkade torsken som är Portugals nationalrätt och som vi är rätt trötta på), men den var också god :-) Vi bodde på ett mysigt hotell och njöt av kallt väder och snö för första gången på väldigt länge! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar