onsdag 10 oktober 2018

Uppstart!


Ny termin och som alltid full fart. Jag har inte varit alls flitig att uppdatera bloggen men här kommer en liten översikt över vad som har hänt sedan sist. 

Kära Sara var på besök i Lissabon och vi hann ses för en rundvandring och Sangria i Lissabon, så mysigt! 


Vi var och besökte fina Marianne och fikade i hennes vackra trädgård. Alltid lika trevligt! 




Jag var med och spelade Padel by night, tjejer, borta på klubben. Så himla kul, jag längtar till nästa gång! 


Jag har varit flitig med träningen faktiskt, viktigt och skönt när det är mycket annat som snurrar i huvudet så här i uppstarten. Bästa tränaren Rita och trevliga träningskompisar gör att det värdefullt både för kropp och själ. 





Utflykt till stranden norr om Guincho. Väldigt vackert, vi var på gång dit i helgen igen men blev som tur var upptagna med annat för det visade sig att det var där det brann. Jätteläskig, stor brand som gjorde att många fick evakuera och det kunde ha gått hur illa som helst. Nu gick det överlag bra men den är gången var det riktigt nära, för många människor i vår närhet. 












Här är en lånad bild från branden, från bloggen 
Bortugal som jag verkligen kan rekommendera. 


Vi hade välkomstmingel på skolan, då var Marianne på plats och sa hej till alla nya och gamla pedagoger och familjer. Tänk att vi får ha henne kvar i så aktivt skick fortfarande, visst är det fantastiskt. 


Lovisa guidar runt Marianne för att vissa sommarens ombyggnation. 


Ny rektor, Ulf och nya lärarparet Anders och Sara. 


Mer träning. 


Vi har haft fantastiskt fint väder så här långt, sol och 30 grader. Barnen har badat i poolen nästan varje dag, så härligt! 


Vi hade lärakännadag nere på stranden. Vi är många nu! 


Nya kollegor, Sara och Rebecca. 








Här startar vi upp kulturen med lite teater. Vi har även detta år positiva och härliga barn! 


Här firar vi Sara på Moule and gin, mysigt. 



Sedan en sväng på takterass i Cascais, härligt. 



Vi har hunnit med ännu ett besök hos Marianne, hon var mycket glad över vår Välkommen till Svenska skolan i Lissabonfilm. Jag ska lägga upp den på skolans sida först och sen kan jag lägga upp den här också. Vi försökte få med den på Lilla aktuellt men fick idag svar att de tyckte att är väldigt fin och att de också vill ha en pool på Lilla aktuellt. De skulle i alla fall komma förbi och hälsa på om de hade vägarna förbi Lissabon så de kanske dyker upp framöver. Roligt med ett svar oavsett. 










Fhit i soluppgången eller i solnedgången, ofta är det så vackert att det blir varmt i hjärtat. 





Kunde inte låta bli, sophämtarna här är fantastiska måste jag säga I den här röran finns det en soptunna men de tar glatt och noga allt annat också. Det finns också ett återvinningssystem, är det något man tror är av värde för någon annan så ställer man det bredvid och oftast är det vips borta på en liten stund. Smart och miljöklokt. 


Det har varit så fint väder. soligt och varmt hela september och fram till nu, 10:e oktober. Härligt om man som jag gillar strand, sol och bad. 


Bästa Pernille har varit på besök, Ana hängde på och vi åt tapas på en vad Ana kallade äkta Kinarestaurang, gott var det i alla fall och mysigt att ses. 


Maten här är uppochner men men, så kan det bli. 


Tidslinjen i skolan, jag måste säga att jag älskar mitt jobb och tur är ju det eftersom jag jobbar rätt mycket. Här på skolan framförallt men också på montessoriutbildningen på Malmö Universitet och så handleder jag en norsk montessoriskola som ligger uppe vid Narvik. Det sistnämnda är ett nytt uppdrag då jag avslutat mitt antagande på Lökken. Jag tackade först nej till detta eftersom jag kände att det kanske är lite mycket redan men sen stod och föll det med mig om de skulle kunna starta sin skola eller inte och då kunde jag inte säga nej. Nu tycker jag att det ska bli spännande att komma till Storfjord i november :-) 



I söndags var vi på cykelutflykt, vi höll oss längs strandpromenaden men fick ihop drygt en mil så det var bra jobbat av alla cykelovana. 








Ja, det var en liten uppdatering. 
Ha en fin vecka alla, jag längtar till söndag då min mamma och 
NilsMagnus kommer ner och hälsar på oss! 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar