lördag 21 mars 2015

Fotboll, rocka strumpor och dansuppvisning

Hejsan
Det har varit hektiska jobbveckor och jag har inte varit så flitig med uppdatering. Men här kommer i ett inlägg. 

Förra helgen så var det fotboll både för Jesper och Lovisa. Jesper har varit halvsjuk rätt länge så med tanke på det så gick det fint. Han spelade fram till flera mål så han var nöjd. Lovisa har verkligen utvecklats så det är roligt att se. Hon tillhör den där typen som ger allt och alltid lyssnar på tränaren och försöker göra som han säger. Min favorittränare, Marie B, brukar säga att det handlar om 5% talang och resten ambition och träningsvilja om man ska bli riktigt bra och det ligger mycket i det, i fotboll och det mesta annat. Vilfred tycker det är roligt med fotboll men lite jobbigt med språket, han behärskar varken portugisiska eller engelska så han är ivrig supporter istället. Vi kämpar alla på med portugisiskan men det går rätt långsamt. Till vardags pratar vi svenska och i de flesta andra fall så funkar det med engelska så vi tränar oss för lite helt enkelt. 






I skolan har det varit händelserikt. Jag har försökt att fota och filma extra mycket senaste två veckorna. Det var dels till torsdagens föräldramöte men också till mina andra två uppdrag, Montessorikursen på Malmö Högskola och handledningen till norska montessoriskolan. Jag åker till Sverige veckan 17 för att genomföra dessa och då ska jag också träffa mamma och pappa samt syster med familj vilket jag verkligen ser framemot. Jaja, jag ser framemot att träffa många av er andra också men med tanke på omständigheterna så ska det bli så skönt att träffa de allra närmaste. 



I skolan har vi också firat pi-dagen, rockat sockor, haft solförmörkelse, deltar i en läsutmaningstävling med de andra utlandsskolorna som bygger på läsförståelse och läsfixarna. Roligt och intensivt. 
















Den här helgen så ska Lovisa och Vilfred delta i en dansuppvisning så idag har det varit träning inför det. Jesper och jag passade på att ta en sväng förbi Santini, världens godaste glassbutik och gick sedan hela strandpromenaden hem. Mysigt att tillbringa tid med bara ett barn. Här är Jesper med en kompis från skolan. 


Johan har gjort ett uteschack med barnen på slöjden. Det är nu färdigt och klart att använda.




Jag har tagit mod till mig och börjat gå på spinning. Vi har löst träningskort på Solinka, ett jättefint träningsställe som ligger väldigt nära oss. När man är på löpbandet så ser man vår balkong. Nu i ett par månader har jag hållt mig till trampmaskin, löpband och gym samt simmat lite men förra veckan samlade jag ihop mig och gick på spinning. Det var jättejobbigt så då gjorde jag nog ungefär som man skulle :-) Jag gick denna veckan också så nu kan man väl säga att jag är igång. Synnerligen nödvändigt också med tanke på all god mat och gott vin.

Lovisa har blivit biten av waveboard och förra helgen så investerades i en till hushållet. Det är sannerligen inte lätt men hon har haft turen att ha en privatlärare, en söt kille i femman som har gått varv efter varv med henne och nu har hon lärt sig. Hon är mycket stolt! 



Vi har firat Marianne, hon som grundade skolan redan 1957. Nu ska man ju inte prata om en kvinnas ålder men det var 87 ljus i tårtan och ändå så kommer Marianne varje torsdag och stöttar några av mina elever i läsning, visst är det fantastiskt! 



Nästa vecka får vi besök, det ser vi framemot! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar