lördag 18 augusti 2018

Sommaren 2018

Vi körde hem i sommar igen. Lång väg men jag måste faktiskt säga att våra barn är fantastiska på att åka bil. Vi kan klaga på dem kring mycket annat men här sitter de tålmodigt mil efter mil (visserligen med fri tillgång till telefoner, böcker och pyssel och på eftermiddagarna ibland lite resesnacks men ändå) och det är alltid jag som blir kissnödig först. Vi stannade en extra dag i Genéve den här gången. Det var samma dag som Frankrike hade vunnit fotbolls VM så det var livligt värre. För två år sedan när vi också var på väg till Sverige så var vi i Österrike när Portugal vann EM, det var ju lite sämre tajmat. Genéve är en fantastisk fin stad och mycket väl värd ett besök! 









































 Vilfred på resa. Om han sticker iväg och ryggsäcksluffar någon gång ska jag skicka honom den här bilden, om 20 år sådär kanske.



Vi inledde sommaren med ett par lugna veckor i stugan. Vädret var strålande och vi nöjt av stillheten,  jag med en bok på bryggan, barnen på studsmattan eller spelandes fotboll och Johan med lite fixande. Vi fick besök av familj, vänner och vattnet var ljummet. Vi var också rätt flitiga med att träna, ett av sommarmålen. Lite sämre gick det med de portugisiska verben. Jag tänkte att jag sätter mig ner med det en regnig dag....



Nytt favoritställe


Galet lågt vatten i sjön, de här stenarna har jag aldrig sett förut. 


Klings, mamma och NilsMagnus





Fikadags


röjning


Visst blev det fint! 



Träning


Mina kära fotbollskompisar är fortsatt sportiga så i vi inledde kärt återseende med en cykeltur på 3 mil. Det gick bättre än väntat för mig som inte suttit på en cykel det är året sedan min cykel blev stulen. Jag hängde med någorlunda och kunde gå nästa dag. Härligt att cykla, ska återuppta det nu när jag har fått överta Helenes cykel. 


Mor och dotter, fina! 







Ett kort stopp hemma hos Klings mellan cyklingen och festen för att hämta upp resten av familjen. 



Båt ut till festen, mycket lyxigt! Varmt tack! 


Snacka om paradis! 


Fina Camme! 









Fördrink på bryggan


Det här gänget träffade jag för första gången när jag började spela fotboll i Växjö BK när jag var 14 år. Det börjar bli några år sedan nu. Drygt 20 eller är det kanske ännu mer......





Kul att åka ring tyckte barnen och Johan





Mums





Varmt tack, värdinnan, värden och alla ni andra. Vilken dag och kväll. Den ska minnas länge! 


Mormor är ändå bäst på att klippa. 


Liten spontan grillning efter en minst sagt svettig padelmatch. Det var i sista ropet medan man fortfarande fick grilla. 




En dag kom de här fina tjejerna cyklandes förbi, mysigt! De var på Cykelorientering och tog ett litet badstopp hos oss. 




Bästa familjen Kjellsson/Persson


Fler finbesök, Gunnel och Bengt




Tingsrydmarknad



De sista två veckorna på Sverigeresan var det lite mer aktion. Vi var på Pontus och Ulrikas fantastiska Sommarfest på vackra Åstol, det har fått ett eget inlägg. 


Vi åkte upp tillsammans med Klings och bodde på hotell precis vid Liseberg. 




Ann och Fredde och alla barnen gick på Liseberg medan Johan och jag fortsatte till Åstol. 


Sen var vi hemma och vände innan vi åkte på Svenska utlandsskolornas konferens i Stockholm. Det var givande och bra. Roligt också att träffa kollegor runt om i världen. Innan det drog igång hann vi träffa finaste Helene. 




Och mina fina barndomsvänner, Malin och Pauline. 


När konferensen var igång hann jag tydligen inte ta några bilder förut på Carina, en fd lärare och rektor på Svenska skolan i Lissabon och nu rektor på Sigtuna. 



Lite tid kvar i stugan innan det var dags att åka söderut. 




Shuffelboard var en ny upplevelse, kul! Vi spelade hela gänget.... 







och åt god middag, tack mamma! 





Förfest till afterbeach var också en ny upplevelse. Piffiga Ann hade fixat. 
















Sista helgen blev det lite sämre väder, då mindes vi hur det också kan vara. 


Uppehåll när vi var på Winnerbäcks konsert i Huskvarna. Så bra! 








Jesper åkte i förväg ner till Lund för att träffa kompis. 



Sista fikan och pratet på ett tag, det gäller att passa på!



Här också. Lovisa fick stilla sin bakabstinens då döttrarna tog hand om efterrätten. Tack Anna R. 











Dags att åka till Skåne, många att säga hejdå till. 








På vägen ner träffade vi kära Anna EM med familj, så mysigt. 







I Lund hanns det också med att träffa några kompisar. 


Men mest blev det husfix. Vi behövde byta hyresgäster och det löste sig tack och lov förhållandevis smidigt. Vårt lilla äppelträd hade visst vuxit lite. 



Vi träffade Johans syskon, här storebror Mats. 


och fick gosa med deras nya lilla hundvalp, Ruben


Enligt Vilfred är det nog den sötaste hund som finns, jag tror Vilfred och Marie är eniga på den här punkten :-) 





I Staffanstorp finns det också gosiga djur. 


Här invaderar vi hela vardagsrummet hos Johans syster och nu var dessutom grillförbudet hävt, vilken lycka! 


Time to go. Jag och barnen flög hem medan Johan behövde vara kvar och få kontraktet till huset påskrivet och just nu är han på väg i bilen ner, med allt skolmaterial i bagaget.  



Det har varit en härlig sommar och nu är vi glada över att vara hemma igen i vårt älskade Portugal. Vissa saker är sig lika och annat har förändrats och det är väl så det ska vara här i livet. Stranden var välbesökt i onsdags när det var helgdag. 


Lite bättre med plats i torsdags morse. 


Här har det öppnat en butik till i undergången till tåget, ser trevlig ut. 


Jag och barnen träffade våra nya kollegor, Anders och Sara med barn. De verkar både väldigt trevliga och kompetenta så jag ser fram emot att snart få dra igång höstterminen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar