söndag 28 maj 2017

Maderia

Förra veckan hade vi en liten minisemester på Madeira. Vi åkte på onsdagskvällen och kom hem söndagskvällen. Lyxigt att ha det så nära och kunna flyga inrikes. Vi bodde i en halvsunkig lägenhet men den låg precis vid ett fint hotell och vi hade tillgång till den fina poolen, det tyckte barnen var toppen!

Första dagen var vi i Funchal och gick på Ronaldos museum. Det var lagom överskådligt och kul att se.

Ronaldo har ju faktiskt spelat i Sporting Lissabon!

Madeira var verkligen blomstrande och vackert som alla har sagt!

Lunch i Funchal

Mercadon, ja, jag älskar verkligen marknader!

Linbanan måste man såklart åka!

Tropiska trädgården, mycket vackert!

Där fanns också en stenutställning. Våra barn är av någon märklig anledning mycket intresserade av olika stenar.

Runt den här fina dammen kunde man ta sig på en slipprig kant, gissa vem som trillade i och lyckades bli blöt ända upp till halsen?

Vilfred är fotograf!

Här ser han lurig ut och zoomar in....... undra hur länge han ska vara mammas lille goskille?

Ja, den där poolen var verkligen väldigt fin!

Sen körde vi en sväng i nordvästlig riktning, till Porto Moniz. Här ett stopp på vägen.

Där fanns naturliga pooler att bada i, häftigt! Denna dag var det dock för stora vågor.

På Madeira blir det aldrig riktigt kallt vilket gör det möjligt för bananer att växa. Vänjer mig aldrig riktigt vid apelsinträd, citronträd och bananträd, tycker fortfarande att det är häftigt!

De traditionella kälkarna.

Nästa dag så åkte vi nordöst istället, till Santana.

De trekantiga husen kändes som en typisk turistfälla men det var roligt att åka runt i bil och se lite mer av ön.

På Madeira finns inga naturliga sandstränder utan bara stenstränder.

De har dock fraktat dit sand från Nordafrika och gjort en sandstrand. Det gäller att vara innovativ! Den låg i Machico.

Den fick vi ju se till att prova. Funkade fint!

Jacuzzin på hotellet var extra skön när det var lite molnigt.

Helene och Susanna hade varit på Madeira några veckor innan och pratat om de vackra dörrarna så de ville vi ju såklart leta upp. De var verkligen fantastiskt vackra! Jag fotade många men har ändå inte fått med en bråkdel av dem.

Fina hattar fanns det också! Vi köpte en och när Vilfred gick runt med den så log alla vi mötte!

Middag i Funchal sista kvällen!

En sista promenad på blomsterön innan vi tog flyget tillbaka hem.

Barnen tog sista doppet.

Det blev en mysig minisemester. Roligt att se ännu en del av vårt fina, vackra, fantastiska Portugal. Innan vi flyttade hit hade jag aldrig varit här. Nu älskar jag verkligen det här landet som har så mycket att erbjuda, både när det gäller saker att se, uppleva, göra och vara i. Klimatet, människorna, stränderna, städerna, byarna, Svenska skolan, rytmen och livet här, språket eller nja där brottas jag fortfarande lite kan jag erkänna. Jag hoppas det ska lossna snart men den bistra sanningen är väl att jag måste ägna mer tid åt den, ska försöka få in det i schemat framöver.

Nåväl, vi lämnar Madeira med friska krafter att göra sista rycket i skolan, med nya upplevelser med oss och en önskan att återvända. Hejdå Ronaldo, tack för besöket på din fina ö!