söndag 18 september 2016

Stranden, skola och nya vänner!

Det blev en lugn söndag när tjejerna hade åkt. Eller rättare sagt skulle ha åkt. De fick en 26 timmars försening men kunde inte njuta av det extra dygnet här i Portugal eftersom de fick checka in och ut tre gånger. Först på förmiddagen, sedan på kvällen och slutligen nästa förmiddag. De flög Norweigan och dem ska jag verkligen försöka undvika framöver, åtminstone härifrån Portugal!  Väldigt trist avslutning på vår annars så fina helg tillsammans. I början var de tappra men 26 timmar försening är verkligen inte rimligt! 


Vi i familjen Olsson, utökat med ytterligare ett par kompisar njöt av det fortsatt fina vädret och var en sväng på stranden. Det är så lyxigt att ha så nära till stranden och inte vilken strand som helst utan vår älskade, älskade Carcavelos strand. Den är fantastisk i alla väder och vid alla tidpunkter tycker jag. Nu när vi bor så nära så njuter vi av den ännu mer! 


Tog inga strandbilder den dagen så här är ett par andra. 



Skolan har dragit igång för fullt. Vi har haft en intensiv och rolig start på terminen. Nya barn och familjer, ny F-3-kollega, annan ny personal, ny rektor, två lärarstudenter, ny undervisningsgrupp i åk 7-9, ny styrelse, ja det har varit rätt mycket nytt så här i början men allt börjar falla på plats och det känns som att det ska bli ett riktigt bra år för oss alla. 


Vilfred med fina kompisar! 


Bästa portugisfröken Ana är kvar, det är vi alla glada för! 


Vi fick till en afterschool på stranden, ljuvligt! 


Härlig bild på när ettorna precis fått sin första läsläxa. Får vi läsa, får vi läsa? 


Vi hade Open-house-party på skolan förra fredagen. Trevligt! 



Maritha, en förälder på skolan som är fotograf tog många jättefina bilder, bla de två nedan. Många fler finns på vår fb-sida Svenska skolan Lissabon. Jag har föreslagit och nästan blivit lovad att Maritha ska ha fotokurs i höst, jag håller tummarna hårt för det! Jag tycker det är jättekul att fotografera och skulle så gärna vilja lära mig mer! 



Förra lördagen så hängde jag med Filipa på träning på stranden. Det var styrka och kondition, urjobbigt och jätteroligt! Helt olikt mig att frivilligt stiga upp så tidigt en lördagsmorgon men efter flera veckors vaknande i ottan så var det inga problem. Hoppas få ordning på sovandet nu när allt är igång i tillvaron. Jag är gärna morgonpigg men att vakna flera timmar innan det är dags att stiga upp känns rätt onödigt. Träningen tänker jag i alla fall fortsätta med. Förutom att jag får jättebra träning och grym träningsverk så får jag också tillfälle att träna på min portugisiska i ett naturligt sammanhang. 


Efter träningen hängde Filipa med hem till oss på brunch. Hon var mycket glad och lycklig över den Västerbottenost som Linda, Malin, Britta, Ann och Jenny hade tagit med till henne. Tackskylten är till er flickor! Hon var också helt fascinerad av att jag bjöd henne på skivad paprika till osten, det hade hon aldrig provat, matälskar som hon är. Roligt att ha träningen tillsammans så vi kan ses oftare! Härligt också att svettas och bli sandiga ihop, en viss kontrast till den genomprofessionella och otroligt duktiga Filipa när hon genomför sina fantastiska foodwalks som jag verkligen kan rekommendera. 

Läs mer på hennes hemsida Taste of Lisboa och se när jag och mina vänner har gått foodwalks här i Lissabon. Det är inte bara en smakuppleveles av Lissabons mat och dryck utan man lär sig också det mesta om Portugals historia, kultur, seder och bruk, fado och allt man kan tänka sig. Perfekt både för oss som bor här och för besökare. 

Här finns inlägg från senaste gången vi gick på foodwalk,  Foodwalk Mouraria. Den har jag varit en gång tidigare med mina fotbollstjejer  Foodwalk och bilder från den andra varianten av foodwalk som ligger där 28:ans spårvagn slutar finns här: Foodwalk Campo de Qurique. Jag tycker båda är väldigt bra på olika sätt och tycker absolut man ska gå båda om man har möjlighet. 



I tisdags var vi flitiga igen och denna lördagen vågade jag mig dit utan Filipa som behövde jobba. Det gick också bra. Jag fick hjälp med viss översättning både av instruktörerna och andra aktiva. De är verkligen hjälpsamma och trevliga, är vi lika tillmötesgående i Sverige om det kommer någon som inte förstår språket helt? 


Förra söndagen så skulle jag visa Lissabon för mina studenter och för Helene. Studenterna fick förhinder så Helene och jag fick en mysig söndag tillsammans. Jag är så innerligt glad för att Helene har börjat hos oss, hon är en riktig pärla! 





Av någon anledning så hamnar vi ofta på Time Out-market förr eller senare när vi är i Lissabon. 


Kulturstart! Rymden! 


Helene som stjärnhimmel! 


Marsmänniskor! 



Denna fredagen var vi nere på stranden med barnen och hade lära-känna-varandra-övningar. De äldsta, 7-9:orna, hade aktiviteter med låg- och mellanstadiebarnen. Mysigt!  









Längst till vänster är mina två studenter, sen är det Helene, jag och Hanna. Nu ska jag väl inte använda min blogg till att kommentera mina kollegor men jag kan inte låta bli att säga att Hanna också är en pärla! Hon har tre dagar i veckan i 7-9:an och då förstår alla som känner till min oro hur oerhört värdefullt det är för oss! 


Här har en liten knatte smugit sig med i bilden. 





I fredags hade vi afterwork på Moule and Gin i Cascais. Ett nytt favoritställe! 



Susanne och Helene


Fredrik och jag



Morgonträning, golf och stranden. Härligt lördag. Med tanke på att det var länge sedan vi spelade så gick det oväntat bra, roligt! 



Vi lyxade till det med lunch efteråt. Här har jag snott Helenes bild på Johan och mig. Fin! 



Stranden på eftermiddagen, denna älskade strand! 



Nu är det dags att väcka resten av familjen och förbereda för söndagsutflykt.

 Ta hand om er kära vänner och njut av tillvaron, man påminns alltför ofta om livets nyckfullhet och förgänglighet så det gäller att ta tillvara på det man!  


1 kommentar:

  1. Hej familjen Olsson! :) vilken härlig blogg, ramlade in här alldeles nyligen då vi sökte efter information om Portugal, flytt o svenska skolan. Undrar om ni möjligtvis har en mailadress man kan få maila lite frågor till er? Kramar från en familj som är sugna på Portugal. Ifall du vill kan du nå oss på Josefinahjelte@gmail.com

    SvaraRadera