söndag 14 februari 2016

Azorerna!

I år var det tidigt karnevalslov här i Portugal. Vi var glada över att vi inte lockat ner några besökare, även om man som värd inte kan ta ansvar för vädret så vill man ju ändå att Portugal ska visa sig från den soliga sidan och så har inte varit fallet under veckan. Vi passade istället på att åka en sväng till Azorerna. Vi fick tag på galet billiga biljetter, så billigt att jag var skeptisk till att det verkligen stämde och skulle funka hela vägen men det gjorde det faktiskt. För den nyfikne kan jag berätta att vi betalade 167 euro tur och retur, för oss alla fem! Det var off-season så för den sol- och badtörstiga familjen från Sverige skulle jag inte rekommendera det så här års men för oss passade det fint!

Vi bodde i Ponta Delgada som är den största staden på huvudön San Miguel. Ponta Delgada är fint och mysigt med små gator, många kyrkor och en fin hamn.

Vi kom dit på tisdagen som är helgdag och Karnevalsdag. Överallt riggades det för karnevalståget som visade sig vara det största vattenkrig jag har sett.

Vi var mest åskådare.

Men efter ett tag så kunde inte Jesper och Vilfred låta bli att vara med på ett hörn. De hade inga egna ballonger så de blev mest blöta.

Rua de Mello tyckte vi passade i dessa Mellotider :-)

Microbibliotek var väl smart!

Off-season innbär också att man kan bo billigt på fina hotell. Lyxigt med pool både inne och ute.

Här äter vi frukost. Kräsna barnen Olsson har faktiskt blivit lite bättre på att prova och testa nya saker, heja, heja!

Att hyra bil var absolut en hit. Johan som är van att köra här i Portugal tyckte att det gick väldigt bra att köra. Gröna, fina vyer och mängder av kossor längs slingriga vägar.

Vi åkte först till Monumento Natural de Calderia Velha. Azorerna är vulkanöar som ligger mitt ute i Atlanten. Den vulkaniska aktiviteten gör sig ständigt påmind genom vulkankratrar, varma källor och svart lavasten.

Här är själva varma källan, så varmt att det kokar i vattnet.

Ovanför den varma källan fanns ett vattenfall med ca 25 gradigt vatten.

Nedanför källan fanns det naturliga badet med ca 38 gradigt vatten som var extra hälsosamt och järnrikt. Väldigt skönt!

Efter badet fortsatte vi vår rundtur längs den östra sidan av ön. Här besöker vi Europas enda teodling.

Johan satte också upp sitt visitkort i gott sällskap :-)

Teframställning med gamla maskiner.

Furnas är ett av de ställena där den vulkaniska aktiviteten är mest aktiv. Här bubblade det lite överallt och hela området hade en speciell doft, samma som vi doftade efter allt badande i varma källor :-) Det gör sig inte riktigt på bild men det är väldigt häftigt tycker jag, samma som på Island.

Dricksvattnet var rikt på mineraler men inte särskilt gott.

Fler kossor.

och vackra blommor.

Vid Furnas stannade vi vid en vacker sjö.

Där träffade Vilfred en liten kompis.

Gropar där man hissar ner grytor och lagar mat av den vulkaniska värmen. Vi tror att de som är övertäckta har mat på gång.

Mer bad och mys på hotellet.

Nästa dag hade vi planerat in en valsafari. Vi var tidigt uppe och åt frukost men fick den framflyttad till eftermiddagen istället på grund av dålig sikt. Men även på eftermiddagen visade det sig att det var för dimmigt för att vi skulle få se något så då fick vi ändra planerna. Vi åkte till Terra Nosstra, en botanisk trädgård som också hade en varm bassäng att bada i, ni märker att bad är temat för resan :-) Fast först botaniska trädgården.

Överallt finns hundar att klappa!

Här är bassängen.

Här har det varit ett gammalt kurbad. Vattnet är gult av mineraler men kändes inte ofräscht ändå.

Det varma vattnet som sprutar in är verkligen varmt, så varmt att man nästan brände sig.

På vägen hem blev det fotostopp, fler kossor!

På fredagen gjorde vi utflykt till västra sidan av ön. På första stoppet skulle öns bästa utsikt över de två tvillingsjöarna, den blå och den gröna vara. Vi såg knappt varandra....

Tur det fanns en karta över hur vackert det skulle ha varit.

Men när vi fortsatte och köra så kom vi ner nedanför molnen och där var den, den vackra utsikten över de två häftiga sjöarna! Hurra!

Här är vi nere vid sjöarna, vid byn Sete Cidades. På nära håll ser man inte att de har olika färg, däremot att det är mycket högt vatten. Berättelsen säger att det är så vackert här som sju städer, därav namnet, Sete Cidades.

Vi åkte vidare österut, här i Mosteiros.

Vi stannade för lunch men hittade bara denna sylta, kändes inte helt rätt så vi fick ta lite picknicklunch på torget framför bykyrkan istället.

Vid Ponta da Ferraria var det dags för bad igen. De hade även naturliga bassänger där hav och källorna förenades men eftersom det var skyhöga vågar så var det inte att tänka på.

Det fick bli det lite säkrare alternativet.

Marknad i Ponta Delgada.

De är kända för sina goda ananaser och de smakade verkligen ljuvligt.

Oftast så jämkar vi när det gäller maten på våra resor, ofta rätt barnanpassat och lite budget för att ibland kunna slå på stort. Sista kvällen åt vi räkor från Mozambique, Skaldjursris, lax och Vilfred provade haj. Gott och festligt!

Vårt hotell hette Antila Apartments. Trevligt och mycket prisvärt under lågsäsong.

Lördagsamorgon och dags att flyga hem till Lissabon igen, alla nöjda med resan, även Vilfreds Pingu som tittar fram från ryggsäcken.