söndag 24 augusti 2014

Resan ner!

Hej på er!
Efter mycket trevlig umgänge och många avsked samt packande och städande in i det sista så kom vi iväg den 5:e augusti. Sista dagen innan vi åkte fick vi huset uthyrt så det var jätteskönt. Vi skickade en pall med 16 flyttkartonger samt lite annat som fick plats vid sidan och tog resten i bilen. Det blev en minst sagt fullpackad bil. Jag och barnen satt hela resan med fötterna uppåt så ni kan ju tänka er. Vi sov första natten i Köln, åkte vidare till Paris där vi stannade en dag och turistade. När vi skulle in i Paris så ösregnade det och avfarten var stängd men det löste sig, även att vi var halvvägs in under hotellets parkeringsgarage när det visade sig att det var för lågt och vi varken kom upp eller ner med bilen. Ok, jag medger, jag var lite svettig då:-)

I Paris åkte vi på bussrundtur och var uppe i Eiffeltornet. Festligt! Sedan åkte vi till Toulouse och sedan vidare till Barcelona. Hotellet där var handplockat för att det hade garage men när vi kom dit så visade det sig att bilen var för stor, typiskt. Hjälpte inte om vi tog av takboxen. Första natten gick bra men när vi skulle packa ut oss och åka vidare nästa dag så var en ruta på passagerarsidan kraschad och två väskor borta. Som tur var så hade vi inget av verkligt värde där och efter ett par timmar kunde vi med provisorisk ruta åka vidare till Real Ciudad som vi tänkt. Vi hade en toppendag i Barcelona och låter inte detta förstöra vårt intryck av denna härliga stad, vill absolut åka tillbaka dit men helst utan bil (åtminstone inte en fullpackad bil). Vi var på Camp Nou, La Sagrada Familia och Ramlan såklart.

Barnen har varit fantastiskt duktiga i bilen, med hjälp av tidningar, pyssel, Mommo som ljudband samt full teknisk utrustning har det inte varit ett gnäll i bilen, de har däremot svårare att sitta still på restauranger och att gå gator fram utan att klättra eller göra parkour :-)

Den tolfte augusti var vi framme. En förälder på skolan hade nyckel till vår lägenhet och vi blev varmt mottagna med blommor, vin och välfyllt kylskåp. Lyxigt! Vi inledde med en veckas semester varvat med lite komma-i-ordning-fix. Mer om det i nästa inlägg! Nu är det dags för stranden! Fortsatt trevlig söndag kära vänner!